11.8.06

Mystisk fugl

Jeg er alltid betatt av Vadsø. Landskapet der er helt spesielt, og når jeg lander der og får kjøreturen inn til sentrum, ser jeg henført ut av vinduet på det flate Varangerlandet, fjorden og fuglene. I går fikk jeg en tur ut på Ekkerøy der jeg ikke har vært før. Anbefales! Med fuglefjell, maleriske sauer og frodig planteliv. Jeg gikk sammen med to plante- og fuglekjennere, men vi var likevel i stuss over en ukjent fugl. Etter å ha konsultert fugleboka, vet vi nå at krykkjene, som andre måker, bruker lang tid på å finne sin endelige form (dog ikke SÅ lang tid; to sesonger mot gråmåsens fire, dersom jeg har forstått dette riktig). Jeg har tatt meg en ulovlig frihet og "lånt" krykkjebilder så alle kan se, men de andre har jeg tatt selv. Voksen fugl har gult nebb, mens undomslømmelen ligger på sjøen. Og etter fuglene og forrett på multemyra, var det deilig fiskesuppe på restaurant Havhesten.

1 kommentar:

Mari sa...

Bildesettet finnes ikke lenger, så jeg oppfordrer alle krykkjeinteresserte til å vandre ut og observere the real thing!