14.10.05

Bibliotekserklæring?

Nå har jeg hentet ned en regjeringserklæring på min pc! En liten milepæl i mitt liv, syns jeg nå selv. Sammen med Ctrl- og B-tastene (word-dokument) kan jeg lokalisere fire setningen i dokumentet som innehar ordet "bibliotek", hvorpå en ikke egentlig handler om bibliotek engang. (Ja, helt riktig, museum.) Men så kommer det: "Regjeringen vil føre en aktiv politikk for å styrke folkebibliotekene over hele landet." Ja, dette svinger det av! (ironi, for de som ikke skjønte det.) De skal også "hegne om gratisprinsippet" og "arbeide for at alle innbyggerne skal ha tilgang til gode og framtidsrettede bibliotektjenester." Og så skal de følge opp og styrke fengselsbibiotekene. Det siste vet jeg at min tidligere sjef, Vigdis, blir glad for. Nå er det jo mange måter å tolke "gode og fremtidsrettede bibliotektjenester på". Og hverdagen kommer som kjent til alle, også regjeringspartiene. Men nå skal altså alle innbyggerne ha tilgang til bibliotektjenestene... (gjelder ikke det også innsatte i fengsel? så da kunne de faktisk klart seg med 3 setninger), men altså: er det riktig av meg nå å håpe på at kulturtoget i Finnmark kan ha en fremtid? Tut-tut! Bibliotektjenester til folket! Eller er jeg blåøyd og naiv igjen?

2 kommentarer:

Anita Steigre sa...

Iiiiiiik - spam, spam, spam! Skal dette bli bibliotekarer i sivils nye hverdag? Jeg sletter etterhvert, men det har jeg ikke tenkt til å bruke dagen på! Noen som vet hvordan man får bukt med f*skapet. Nytter vel ikke å melde bibliotekarer i sivil inn i reservasjonsregisteret heller..

Anita Steigre sa...

Det har heldigvis ikke kommet mer spam etter mitt lille iiiik over.. og alle spam-meldinger er slettet. La oss da håpe..

Leste forresten på nbf sine sider at regjeringserklæringen også innholder dette kule løftet:

"Utrede mulighetene for å etablere en kulturbåt for hele kysten"

Så da kan vi kanskje få kulturbåt? Gjerne det. (Selv om tog er hakket tøffere..)