6.9.05

Hvordan gjøre pene ord penere

SV beskriver sine tre IKT-løft for kunnskapssamfunnet. De pene ordene om kunnskapssamfunn og globalisering og satse på forskning har vi jo hørt før, men hovedpoenget til SV er at alle trenger tilgang til det digitale samfunnet, altså tilgang til internett, til pc-er med internett. Gratis trådløse soner overalt. Og sånn. Dette er vel bare en overfladisk presentasjon, likevel synes jeg utfordringa til noen av oss bibliotekarer i sivil er klar: Ordet bibliotek er bare nevnt to ganger her. Det er, som jeg leser det, kun i forbindelse med tilgang til trådløse nett. Hva med å ruste opp bibliotekene både med maskinvare og med kompetanse og personalressurser til å vise veien inn i den digitale offentlige saksbehandlingen? Her er det bare én ting å gjøre: Vi må gjøre pene ord penere ved å øke tettheten (her vil jeg gjerne ha noen matematiske gullformler eller interessante utregninger; Ole?) av ordet bibliotek!

6 kommentarer:

Anita Steigre sa...

Det viser bare hvor viktig det er å sjekke sånn som Mari nå har gjort. Vi kan ikke ta for gitt at NOE parti inkluderer bibliotek i særlig grad. Ikke engang SV. Når det er sagt (i mitt hodet, tastet ned på tastaturet): Hva driver egentlig SV med om dagen? Syns de har mista helt fokus nå få dager før valget.

Anonym sa...

Jeg for min del er svært fornøyd. Jeg kan lese av denne artikkelen (pass opp for en noe tendensiøs overskrift) at de rød-grønne vil sette opp tollgrensa fra 200 kr til 1000 kr.

Siden det er det eneste jeg bryr meg om (billige DVD-er og CD-er, sikle), så er valget gitt.

Anonym sa...

Jeg for min del er svært fornøyd. Jeg kan lese av denne artikkelen (pass opp for en noe tendensiøs overskrift) at de rød-grønne vil sette opp tollgrensa fra 200 kr til 1000 kr.

Siden det er det eneste jeg bryr meg om (billige DVD-er og CD-er, sikle), så er valget gitt.

Anita Steigre sa...

Takk, Jørn Helge, for at du bringer fokus tilbake. Det trengte jeg å høre. Tollgrensa. Høyre står som vanlig fast i det vante "bil og alkohol". Sosialistene vet bedre. Nå går det nok bra den 12. september ;-)

Anonym sa...

Nettopp. Her satses det på kultur! Og det er bra, ikke sant ...?

Anonym sa...

I Bokmagasinet til Klassekampen 3.desember blir åtte forfattere spurt hva de vil med litteraturen, og de blir spurt om et slagord for hvilken vei de vil litteraturen skal gå. Jon Øystein Flink sier: Styrk bibliotekene.
Det gleder meg som er moren til en bibliotekar.