1.5.05

Sosialisme med slækk og 1. mai

Siden jeg ikke er ute og går i tog (Go, Mari!), men sitter inne og leser Klassekampens 1.mai-magasin mens vinden raser i veggene, tenkte jeg å blogge litt om sosialismen istede. Jeg er fullstendig forvirret og trenger noen innspill/klargjørende tanker/sannheter.. Hva ER sosialisme? Så jeg slo opp i Caplex og Wikipedia, uten at det hjalp nevneverdig. Hva er forskjellen på en sosialist og sosialdemokrat? Og hva er sosialisme med slækk? Halvor mener det sistnevnte er sosialisme med et mennesklig ansikt. Det høres fint ut. Hanne Ørstavik mener sosialisme er å tenke "vi" og ikke "meg". Det høres også fint, men enkelt, ut. Så jeg håper å dra igang en liten diskusjon her om det som er viktig, siden jeg er sekretær og greier: Hva er sosialisme med slækk? Mitt utgangspunkt er fullstendig overfladisk: er drittlei av privatisering, lavere skatter og "meg-meg-meg-og-realisere-meg-sjæl"-holdningene. Og så er jeg ganske lei av at ingen som sitter med Makta skjønner viktigheten av bibliotek i samfunnet. Det siste tar knekken på meg. (Har akkurat lest J.D.Salinger og fikk lyst til å gjøke litt.) Og så er jeg for tog i Finnmark. Holder det?

12 kommentarer:

Mari sa...

Toget var i rute i Hammerfest i dag! Forblåst, og vi måtte gå selv, men vi er på rett vei. Bra initiativ til debatt, Anita, og jeg syntes i grunnen det med "vi, ikke jeg", var en god start. Det er kanskje ikke så enkelt som det høres ut? Jeg må finne noe å spise for å kunne tenke noe smart om dette.

Mari sa...

...i følge vår venn caplex igjen, har den sosialistiske bevegelsen splittet seg. Sosialdemokratene har ikke revolusjonære mål. Sosialismen i leksikon er motstander av privat eiendomsrett. Men hvordan ser dette ut i praksis - hva "er" egentlig Sosialistisk venstreparti, for eksempel? Jammen om jeg ikke tror de ER sosialisme med slækk.

Anita Steigre sa...

Det sier du bare fordi du har sms'et deg inn i SV idag. Har du planer om fusjonering, Mari? Jeg er ikke helt villig til det ennå... Men jeg stemmer deg gjerne inn i "styre(t) og stell" :-)

Anita Steigre sa...

Og så syns jeg det klinger så mye penere av Sosialisme med slækk enn av Sosialistisk venstreparti. Men vi kan jo strekke oss til å sitte i regjering med de.

Slagord: "Tenk vi, ikke meg"
Mål: Sitte i regjering etter stortingsvalget i 2009 + å skape et bedre samfunn (og alt det der)

Ole David Østli sa...

FORR EN GJENG!!!!
Sosialisme med slækk betyr naturligvis sosialistisk sinnelag uten fremmedgjørende terminologi og bedriftslederhat og med litt glimt i øyet og respekt for folks trosoppfatninger og deres behov for litt ikke-kollektiv kos som f.eks en (liten) hytte på fjellet.

Sjefsideologen

Vidar sa...

nja, den hytta bør ikkje vera mykje over gammestandard! (Den vesle) båten bør ikkje ha meir enn påhengsmotor.

Anita Steigre sa...

Men du kan'kke både ha hytte OG båt. Det går bare ikke. Ikke om du må ro båten selv engang. Telt og båt, det er greit. Og sekk på ryggen.

Ole David Østli sa...

NEI! Nå byner dere igjen!
"Murr, murr, naboen har to store hytter og mer enn 50 hestekrefter og - skrekk - koser seg med det!"
Sosialisme er en slags gruppearbeid, sant, og bør unngås i det lengste. Det er jo bare når man absolutt må ha hjelp at man plager andre med problemene sine syns jeg. F.eks helsevesen, skole, forsvaret osv.

Anita Steigre sa...

Jeg prøver bare å få begrepene på plass, Ole. Skjønner mindre og mindre av hva sosialisme er.

Mari sa...

Jeg tror jeg har det klart for meg - Ole står for slækk med sosialisme, ikke sosialisme med slækk...

Ole David Østli sa...

Faen! Ferska!

Ole David Østli sa...

Æsj, nå fikk jeg lyst til å være tydelig igjen: Det plager meg bare litt at sosialistene, som starta ut som en bevegelse for frihet og menneskeverd og masse andre gode ting, etterhvert utvikler seg til en gjeng med et ferdig innøvd refreng som egentlig bare er en samling antipatier. Jeg overdriver! Men man kanke snakke som om man lever i 1932. Det er ikke troverdig.
ABER: Jeg er for fellesskapsløsninger når fellesskapsløsninger er en god idé. Man bør bare passe på å ha en slags idé om i hvilke tilfeller fellesskapsløsninger er en dårlig ide også. Ellers diskrediterer man hele den lure planen sin.