9.1.06

Hva er en heltinne?

En heltinne styrer sitt eget liv og konfronterer sine egne grenser. Hun står i konflikter, hun tar ansvar, og ser sin egen svakhet. Kan en heltinne være "kjempeselvsentrert", eller må en heltinne være en omsorgsperson?

Programmet Ordfront i NRK P2 pensjonerte søndag Pippi og Nancy, og har innsatt Dina som ny ungdomslitteraturheltinne. Danske Lene Kaaberbøl har skrevet Skammarserien på fire bøker, i Norge utgitt på Samlaget. ("Den eneste nynorskboka på utlånstoppen", sier NRKs bibliotekar). Bøkene om Skammarens dotter har holdt meg og mange av mine venner våkne om natta - for de er av den deilige sorten som bare leses i ett strekk. Dina, som har spesielle evner som gjør at hun kan se inn i andres øyne og se hva de har å skamme seg over, er et barn som vikles inn i en kamp mot den brutale herskeren Drakan. Hun er modig, redd, sta, og rettferdig. Blant heltinnene hun danker ut, er Sofie (nettopp, fra Sofies verden - hallo, har hun noengang vært i nærheten av å være en helt for noen???) og Hermine (fra Potter, joa, jeg har nå aldri tenkt på henne som en heltinne, selv om hun er tøff og modig hun og). Den spennende diskusjonen om nye heltinner i ungdomslitteraturen kan høres på nettradio de tre neste ukene, og Skammarserien kan naturligvis lånes på biblioteket.

3 kommentarer:

HPL sa...

Hørte med stor interesse på det programmet, ja. Men det som irriterte meg (litt) var at de ikke kom med noen definisjon på hva en helt er. Det ble litt sånn "vi kommer vel på noen helteegenskaper etter hvert som vi snakker"-greie.

Men mangelen på definisjon ble vel kommentert mot slutten av programmet, gjorde det ikke?

Mari sa...

Jeg har bare hørt det på nettradio, dessverre, og der blir det kuttet før oppsummeringa (kan det være min pc? Men jeg prøvde to ganger), synd. Men de snakket seg i retning av at vi trenger flere typer heltinner - jeg har dessverre ikke hørt programmet der Pippi og Nancy fikk kritikk, men Nancy var blant annet for selvsentrert, sa de nå. Kanskje de kunne begynt i den andre enden, ja - ved å legge heltinnepremissene først? Men den beste kvinnen vant, etter min mening! (Lyra fra Den mørke materien kom også godt ut av det, jeg likte de to første bøkene i serien, men syntes den tapte seg i nummer 3)

Anonym sa...

Kasserte heltinner
av Arnhild Skre:
http://www.vinduet.no/tekst.asp?id=445