11.7.05

Den store hvite flokk å se

Så er det visst siste året vi har gleden av å leve side om side med reinsdyrene i Hammerfestsommeren. Jeg tenker på det nesten hver gang jeg ser et av dyra- og jeg liker det ikke. Men kan det virke? Planen om å gjerde inn hele byen/gjerde ute dyrene virker da ikke helt gjennomtenkt? Minner den om noe annet? Hovedargumentet mot rein i byen er at den bruker hagene som matfat. Ingen har spist av hagen min ennå, men jeg har bestemt meg for å ta det med stoisk ro den dagen det skjer. Heller hundre rein i hagen enn en eneste brun mordersnegle! For å understreke reinens godmodige natur, legger jeg her en joik. Jeg har funnet den på et nettsted som tilbyr kurs om samiske forhold, blant annet altså et joikekurs. Så er sommerdagen rolig, kurs deg opp på Samisk introkurs!

5 kommentarer:

Anita Steigre sa...

Jeg tør påstå at ReinsdyrPlagen er like stor som rådyrplagen visse andre steder i landet. Det vil si: Like stor som man gjør den til. Husker hagen til min bror på Nøtterøy som stadig ble renska for blomster og annen vekst. Enkelte hager der får gjennomgå vel så mye som hagene her. For ikke å snakke om flått-plagen på Veierland som følge av overnevnte dyr.

Jeg har flere ganger tenkt (og også sagt høyt) at jeg, egenhendig, vil importere to mordersnegler til Hammerfest den dagen gjerdet står klart. Men så tenker jeg på min mor som plukker 20-30 stykker fra hagen hver kveld.. jeg unner vel ikke mine medborgere det?

Mari sa...

Noe annet vi ikke har, er kjempebjørnekjeks. Bank-bank. Anitas etiske dilemma med sneglene minner om en trist historie jeg hørte på radioen, om en krangel mellom to nabobygder, der folk fra den ene bygda satte ut gjedde i det fine fiskevannet til den andre bygda...

Anita Steigre sa...

Du har så rett, så rett. Jeg tar tilbake alle trusler om å gjøre utvalgte mordersnegler til Hammerfestinger dersom det ikke blir slutt på reinsytinga.

Men jeg syns de er søte, jeg. Reinsdyra, altså.

Og all hundebajsen i Frankrike lukter tusen ganger mer vondt enn reinsdyrskiten.

Anonym sa...

Er bekymret for om bibliotekarer i sivil er i ferd med å miste fokus.jeg leser og leser om reisndyr og roser og snegler. Hva med Ordet

Vidar sa...

Sjå siste artikkel for meir om Ordet!